Nieuws ATM Moerdijk

Nieuwe heftrucks voor de nieuwe opslagloods

Omdat de vonk beslist niet mag overslaan...

.
Onze logistieke ploeg van het verpakt chemisch afval staat er goed op. Meer opslagcapaciteit, meer bewegingsvrijheid en sinds kort ook nieuwe heftrucks. De zeven nieuwe heftrucks zijn volledig elektrisch en voldoen aan de jongste richtlijnen op het gebied van explosieveiligheid.

Voor de ontvangst, opslag en verwerking van verpakt chemisch afval bouwen we momenteel een gloednieuwe loods van 4.900 m2. Fase één en twee zijn inmiddels in gebruik, de oplevering van fase drie volgt deze zomer. “Met de nieuwbouw van de OVA, de Opslagvoorziening Verpakt Afval, beschikken we over bijna vier keer zoveel opslagcapaciteit en kunnen we onze pyrolyse-installatie gelijkmatiger voeden. Wachttijden voor onze klanten zijn eveneens verleden tijd en op het gebied van brandveiligheid hebben we een absolute noviteit”, vertelt Ben Hopmans, Manager Health & Safety bij ATM. “De nieuwbouw is voor ons tevens het moment om ook het intern transport in en rondom de OVA te verbeteren.”

. .

Van diesel naar elektro

“Als het gaat om veiligheid en arbeidsomstandigheden leggen we de lat hoog”, vervolgt Ben Hopmans. “Daarom kijken we binnen onze plant ook naar de toekomstige grenswaardenormering voor dieselemissies. De nieuwe loods is geen open ruimte meer, maar een omsloten opslag zonder deuren. Ook al zat er een roetfilter op de huidige trucks, we wilden hierin niet meer met diesel heftrucks rijden. De OVA is een zogenaamde ATEX-zone, een ruimte met kans op explosie, waardoor we nog meer veiligheidsmaatregelen nemen. De overstap naar een standaard elektrotruck was er zodoende ook niet bij.”

De zeven nieuwe trucks, vijf 2,5 tonners en twee 3,5 tonners, van STILL zijn gecertificeerd en voldoen aan de jongste ATEX-richtlijnen.

Ben Hopmans (links) en Niek Snelders Ben Hopmans (links) en Niek Snelders

Spanning

“Voor mijn mannen was het in het begin best een grote overstap”, stelt Supervisor Logistiek Niek Snelders tijdens het lossen van twee vrachtwagens in de nieuwe loods. “Ze waren dieseltrucks met geluid gewend en dachten dat ze met de elektrische trucks minder zouden presteren. Inmiddels weten ze uit ervaring dat ze makkelijk de capaciteit halen, maar dat alles veel soepeler verloopt.” Snelders doelt hiermee niet alleen op het ontbreken van motorgeluid en -trillingen en de vloeiendere rijeigenschappen van de elektrische heftrucks. Met de komst van de nieuwe OVA is ook de vloer verbeterd en dat werkt aanzienlijk aangenamer. "Een veilige en gezonde werkplek en optimale afhandeling van onze afvalstromen, daar gaat het om!”

Lees meer op de website van leverancier STILL

Gerelateerde artikelen

Publicatiedatum: 4 mei 2018 17:43