ATM'ers aan het woord

Afgelopen jaar besteedden we totaal 750 dagen aan opleidingen, ofwel 3,5 dag per collega.

Heleen Kuitert is HR Assistent, maar inmiddels in de praktijk vooral onze opleidingscoördinator. Onmisbaar bij de rijkelijk gevulde opleidingsmatrix van ATM. Veiligheid is ook hier de rode draad. We investeren met de vele opleidingen in de talenten en vakbekwaamheid van onze mensen, maar bovenal in hun veiligheidsbewustzijn.

Heleen Kuitert

Investeren in medewerkers én veiligheid

“Ik ben nu ruim 3 jaar bij ATM en in mijn werk nog nooit zo druk geweest met de opleidingen en trainingen als het afgelopen boekjaar. VCA Basis, VCA VOL, Gasmeten, EHBO, Stralingshygiëne, Brandweer, Gevaarlijke Stoffen en Interne Auditor. Het is nog maar een fractie van al de collectieve, veiligheidsgerelateerde opleidingen die het afgelopen boekjaar de revue zijn gepasseerd. Totaal hebben we dit boekjaar 20 opleidingen aangeboden, waarvan 70% veiligheidsgerelateerd. Parallel liepen tevens tientallen persoonlijke opleidingsplannen. Los van de terugkerende opleidingen en herhalingen om persoonlijke certificaten te behouden, zijn ook nieuwe leertrajecten opgestart. We investeren in (jonge) talenten met het Management Developmentprogramma en in onze operators met VAPRO, een extern erkend opleidingstraject. In februari zijn de eerste 31 operators begonnen en voor september hebben we ook al een club leergierigen. Een unieke leerkans om vanaf je eigen werkplek jezelf verder te bekwamen als procesoperator. Binnenkort start ikzelf ook met een opleiding om me verder te ontwikkelen als opleidingscoördinator.”

Investeren in het management van de toekomst met ons MD-programma.

Trots zijn we op de loyaliteit van onze medewerkers, maar het betekent ook dat we dreigen te vergrijzen. Naast onze continue zoektocht naar nieuw jong talent, proberen we huidig (jong) talent te inspireren en te laten groeien binnen de organisatie. Zij zijn immers onze toekomst…

Jobert de Rooij is Assistent Controller en één van onze ruwe diamantjes in het Management Development-Programma op divisieniveau. Samen met zusterbedrijf Reym zijn we dit boekjaar namelijk gestart met een talentontwikkelingstraject om de continuïteit en kwaliteit van het management te waarborgen.

Jobert de Rooij

Waar een wil is, is bij ATM een weg

“Inmiddels ben ik ruim anderhalf jaar bij ATM en sinds kort ook verantwoordelijk geworden voor de financiële- en crediteurenadministratie. Naast mijn werk volg ik momenteel de HBO-studie Business Controller. Ik heb namelijk de ambitie om ooit controller te worden. Het Mangement Development-programma zie ik dan ook als een uitgelezen leerkans. Ik wil vooral als persoon groeien en leren situationeel leiding te geven. Na de eerste sessies ben ik ervan overtuigd dat het programma me gaat helpen in deze ontwikkeling. We zijn met een jonge club enthousiastelingen en onderling klikt het goed. Ik voel me vereerd en ben dankbaar dat ik hier onderdeel van ben. Ondanks de verschillende vakgebieden van de deelnemers, zijn we gezamenlijk enorm gemotiveerd persoonlijk te groeien. Een groep met potentie.” Samen met Jobert participeren nog vier ambitieuze ATM’ers in dit programma.

Onze wachtchefs hebben een spilfunctie. 24 uur per dag, 7 dagen per week…

Anthony Jansen is één van de vijf wachtchefs en tevens de jongste. 24/7 hebben zij de dagelijkse operationele leiding. Overdag dan wel met ondersteuning van collega’s die bepaalde verantwoordelijkheden wegnemen, maar de wachtchef blijft hét centrale aanspreekpunt. We zijn bij ATM immers continu bereikbaar voor de aanvoer van afvalstoffen en onze verwerking gaat non-stop door.

Anthony Jansen

Het centrale zenuwcentrum van ATM

“Ruim 24 jaar ben ik inmiddels bij ATM en begonnen als operator. Na 20 jaar operator op de waterzuivering werd ik 1ste operator (assistent wachtchef) en daarna in razend snel tempo wachtchef van de ploeg. Iedere wachtchef heeft namelijk een eigen ploeg met 7 medewerkers: twee steigeroperators, een operator op de Slibontvangst- en verwerkingsinstallatie (SOVI), een 1ste operator en in de dagdienst operators op de vrachtwagenlosplaats. We zijn het zenuwcentrum van de organisatie: we sturen, bewaken en controleren nauwlettend alle processen met behulp van de 12 schermen in de centrale controlekamer. We lopen controlerondes, chauffeurs melden zich voor aanleveringen, tussentijds houden we onze E-noses in de gaten, een collega meldt zich via de portofoon, monsters nemen en laten analyseren in ons laboratorium, de telefoon gaat, schepen meren aan voor lossen of een andere dienstverlening, mailverkeer, de overheid staat op de stoep voor geuronderzoek… We weten nooit hoe de dag loopt en dienen constant scherp te zijn. Veel kennis en ervaring is daarom een vereiste. De wachtchef is de spin in het web. Vanzelfsprekend hebben we door onze brede kennis van het bedrijf en de processen tevens een spilfunctie in de bedrijfsnoodorganisatie.”

Van salarisadministrateur naar engineer. Waar een wil is, is bij ATM een weg.

Jonge, ambitieuze ATM’ers proberen we zo veel mogelijk te inspireren en te laten groeien binnen de organisatie. In het geval van Hugo een bijzonder ontwikkelingspad. Hugo Vet werkt vijfenhalf jaar bij ATM en is van oorsprong salarisadministrateur. Vier jaar geleden is hij intern omgeschoold naar Mechanical Engineer. Inmiddels heeft hij onder meer onze ontgassingsinstallatie mede ontwikkeld.

Hugo Vet

Een bijzondere, persoonlijke ontwikkeling

“Als salarisadministrateur had ik het prima naar mijn zin en heb dan ook nooit met tegenzin gewerkt, maar ik merk nu het verschil. Of ik nu 40, 60 of 80 uur werk, ik word er gelukkig van. Altijd al was ik geïnteresseerd in techniek en dat uitte zich bij ATM in onder andere het meelopen met de onderhoudstops. Rinus, onze Directeur Operations, constateerde dit en stimuleerde me toentertijd te solliciteren op een vacature bij de Afdeling Engineering. Ik wist meteen dat ik dit wilde. Zo gezegd, zo gedaan: meegelopen, meegewerkt en in het diepe gegooid met een ervaren engineer als coach. Begonnen met de kleine projecten zoals een leiding of het vervangen van een trap. Inmiddels het grotere engineerwerk zoals de vierde wasser in de rookgasreinigingsinstallatie, de warmwatertank á 800 m3 ten behoeve van de scheepsreiniging en de uitbreiding van de steiger. Naast mijn HBO-studie Werktuigbouwkunde ervaar ik dat je vooral in de praktijk de mogelijkheid moet krijgen: om fouten te maken en van je fouten te leren. Daarnaast ben ik lid van de OR en gedreven de ATM-collega’s te vertegenwoordigen en breder betrokken te zijn bij de organisatie en haar ontwikkelingen.”